- Page 1
- Page 2 - Page 3 - Page 4 - Page 5 - Page 6 - Page 7 - Page 8 - Page 9 - Page 10 - Page 11 - Page 12 - Page 13 - Page 14 - Page 15 - Page 16 - Page 17 - Page 18 - Page 19 - Page 20 - Page 21 - Page 22 - Page 23 - Page 24 - Page 25 - Page 26 - Page 27 - Page 28 - Page 29 - Page 30 - Page 31 - Page 32 - Page 33 - Page 34 - Page 35 - Page 36 - Page 37 - Page 38 - Page 39 - Page 40 - Page 41 - Page 42 - Page 43 - Page 44 - Page 45 - Page 46 - Page 47 - Page 48 - Page 49 - Page 50 - Page 51 - Page 52 - Page 53 - Page 54 - Page 55 - Page 56 - Page 57 - Page 58 - Page 59 - Page 60 - Page 61 - Page 62 - Page 63 - Page 64 - Page 65 - Page 66 - Page 67 - Page 68 - Page 69 - Page 70 - Page 71 - Page 72 - Page 73 - Page 74 - Page 75 - Page 76 - Page 77 - Page 78 - Page 79 - Page 80 - Page 81 - Page 82 - Page 83 - Page 84 - Page 85 - Page 86 - Page 87 - Page 88 - Page 89 - Page 90 - Page 91 - Page 92 - Page 93 - Page 94 - Page 95 - Page 96 - Page 97 - Page 98 - Page 99 - Page 100 - Page 101 - Page 102 - Page 103 - Page 104 - Page 105 - Page 106 - Page 107 - Page 108 - Page 109 - Page 110 - Page 111 - Page 112 - Page 113 - Page 114 - Page 115 - Page 116 - Page 117 - Page 118 - Page 119 - Page 120 - Page 121 - Page 122 - Page 123 - Page 124 - Page 125 - Page 126 - Page 127 - Page 128 - Page 129 - Page 130 - Page 131 - Page 132 - Page 133 - Page 134 - Page 135 - Page 136 - Page 137 - Page 138 - Page 139 - Page 140 - Page 141 - Page 142 - Page 143 - Page 144 - Page 145 - Page 146 - Page 147 - Page 148 - Page 149 - Page 150 - Page 151 - Page 152 - Page 153 - Page 154 - Page 155 - Page 156 - Page 157 - Page 158 - Page 159 - Page 160 - Page 161 - Page 162 - Page 163 - Page 164 - Page 165 - Page 166 - Page 167 - Page 168 - Page 169 - Page 170 - Page 171 - Page 172 - Page 173 - Page 174 - Page 175 - Page 176 - Page 177 - Page 178 - Page 179 - Page 180 - Page 181 - Page 182 - Page 183 - Page 184 - Page 185 - Page 186 - Page 187 - Page 188 - Page 189 - Page 190 - Page 191 - Page 192 - Flash version © UniFlip.com |
kupujeme vybavení kuchyně, mohou poradit, abychom neplánovali (teď přeháním) ledničku vedle sp oráku. Nakupujeme-li v e-shopu, musíme si poradit sami. Ale když se nám tak úplně nezadaří sestavit kuchyňskou linku nebo obývací stěnu, nebo dodané zboží vypadá jinak než v elektronickém katalogu, není to tragedie. Zákazník e-shopu má na rozdíl od kamenného obchodu možnost zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. Musí však být nepoužité a v původním stavu. Je tu trochu problém s dopravou, protože náklady na vrácení zboží nese zákazník. U nábytku, pračky, ledničky či myčky nádobí to přece jen pár korun stojí. Někdy se můžeme setkat s kritikou e-shopů za dlouhé dodací lhůty. Ale to většinou nesouvisí ani tak se vlastním obchodem, jako s podmínkami výrobce či dovozce. Může zboží začít vyrábět či kompletovat až ve chvíli, kdy zákazník udělá objednávku, případně složí zálohu. Trvá to pak většinou 3 až 6 týdnů. Každý internetový obchod by však měl o podmínkách dodání informovat.
MÁ TO I SVÁ RIZIKA
Nakupování v sítích přináší i určitá rizika. Internetové obchody zakládají občas podvodníci. Nechtějí nic prodávat, jen vylákat z důvěřivých zákazníků peníze na zálohy. Odhalit podvodný e-shop na první pohled není jednoduché. Když se chystáme k většímu a dražšímu nákupu poprvé, nebo v internetovém obchodě, který jsme ještě nevyzkoušeli, chce to udělat si čas a získat co nejvíce informací. Především jsou to informace na webových stránkách e-shopu o obchodníkovi a jeho obchodních podmínkách. Co všechno bychom si měli hledat, popisuje rámeček. Při hledání dobrého internetového obchodu se můžeme řídit i několika dalšími osvědčenými pravidly. Konkrétně bychom se měli poptat na zkušenosti svých známých a přátel, kteří jsou na tento druh nakupování zvyklí. Budeme se také pídit po tom, zda má vybraný e-shop nějaký certifikát. Například Asociace pro elektronickou komerci (APEK) uděluje ověření Certifikovaný obchod, server Heuréka certifikát Ověřeno zákazníky. Můžeme například hledat reference od ostatních zákazníků. Záporné zkušenosti klientů slevových portálů například sbírá Bloklist. Testy e-shopů provádí čas od času spotřebitelská organizace dTest a zveřejňuje jejich výsledky.
JAK POZNAT SPOLEHLIVÝ E-SHOP Dobrý internetový obchod má na svých webových stránkách všechny základní identifikační údaje – název obchodní firmy či jméno fyzické osoby, IČO, adresa, a kontaktní údaje, jako je poštovní adresa pro doručování, telefonní číslo a e-mail. Obchodník by měl také uvést, kolik vás bude stát telefonování na jeho klientskou nebo reklamační linku. U nabídky zboží je vždy podrobný popis. Cena zboží uvádí, zda jde o cenu s DPH či bez, a jsou uvedeny všechny další poplatky, které případně s nákupem zboží nebo doplňkových služeb souvisejí. To se týká i dopravy zboží. Zákazník musí najít Informace o možných způsobech platby a dodání. Nesmějí chybět ani informace o právu spotřebitele na odstoupení od kupní smlouvy ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy a také o místě a způsobu uplatnění reklamace.
Poslední marketingové průzkumy však ukázaly, že ceny v e-shopech nejsou už v průměru o tolik nižší, než v kamenných prodejnách, a netýká se to jen nábytku, ale také bílého zboží a elektroniky. Nicméně zastánci nákupu prostřednictvím internetu tvrdí, že ušetřit se dá i tak. Při hledání v e-shopech totiž používáme většinou filtry, které nás navádějí rovnou na požadovaný druh zboží. Ale když brouzdáme po prodejní hale velkého kamenného obchodu, vždycky se najde sousta dalších věcí, které jsme sice nechtěli koupit, ale prostě se nám líbí a určitě se budou do nového bytu hodit. Máme tak tendenci utratit mnohem víc.
DODÁVKA AŽ DO DOMU
U nákupu vybavení domácností, tedy nábytku, bílého zboží a elektroniky, je velmi důležitá doprava. Obchodník, pokud nejde o opravdu velkou firmu, která má vlastní dopravu, si většinou spedici nasmlouvá, ale ne vždy pečlivě dohlíží na její kvalitu. Proto musí zákazník věnovat velkou pozornost přebírání zboží. Při jakémkoli podezření, že zboží není v pořádku, se vyplatí dodávku nepřevzít. Pokud to není z nějakého důvodu možné, měli bychom podezřelé kusy zboží zdokumentovat (nafotit nejlépe za přítomnosti svědků) a zaznamenat do přebíracího protokolu, v jakém stavu byly dodány. Při případném reklamačním řízení je pak každý doklad o problémech při přebírání zboží dobrý. Nikdy bychom se neměli dát odradit tím, že se obchodník nechce přijmout reklamaci a vymlouvá na chybu dopravce. Pokud je doprava nabízena jako součást dodávky, pak za ni prodejce nese plnou odpovědnost. Stejně tak musí respektovat zákon na ochranu spotřebitele a dodržovat reklamační lhůtu 2 roky. Jana Malá
KŘESLO SI ALE NEVYZKOUŠÍME
Nakupování prostřednictvím internetu má i své nevýhody, ba dokonce i rizika. K nevýhodám patří, že si nemůžeme zboží dobře prohlédnout, vyzkoušet a osahat. U některých zařizovacích předmětů, například sedaček, postelí, židlí apod. to opravdu může někomu vadit. Proto také velké internetové obchody mají showroomy, kde si minimálně můžeme prohlédnout typové vzorky, vzorníky potahových látek, povrchových úprav a podobně. Nevýhodou také může být, že ve specializovaných prodejnách nábytku většinou najdeme kvalifikované prodavače, kteří nám mohou v mnohém pomoci a poradit. Když si například
184 | Finance
|