kupujeme vybavení kuchyně, mohou poradit, abychom neplánovali (teď přeháním) ledničku vedle sp oráku. Nakupujeme-li v e-shopu, musíme si poradit sami. Ale když se nám tak úplně nezadaří sestavit kuchyňskou linku nebo obývací stěnu, nebo dodané zboží vypadá jinak než v elektronickém katalogu, není to tragedie. Zákazník e-shopu má na rozdíl od kamenného obchodu možnost zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. Musí však být nepoužité a v původním stavu. Je tu trochu problém s dopravou, protože náklady na vrácení zboží nese zákazník. U nábytku, pračky, ledničky či myčky nádobí to přece jen pár korun stojí. Někdy se můžeme setkat s kritikou e-shopů za dlouhé dodací lhůty. Ale to většinou nesouvisí ani tak se vlastním obchodem, jako s podmínkami výrobce či dovozce. Může zboží začít vyrábět či kompletovat až ve chvíli, kdy zákazník udělá objednávku, případně složí zálohu. Trvá to pak většinou 3 až 6 týdnů. Každý internetový obchod by však měl o podmínkách dodání informovat. MÁ TO I SVÁ RIZIKA Nakupování v sítích přináší i určitá rizika. Internetové obchody zakládají občas podvodníci. Nechtějí nic prodávat, jen vylákat z důvěřivých zákazníků peníze na zálohy. Odhalit podvodný e-shop na první pohled není jednoduché. Když se chystáme k většímu a dražšímu nákupu poprvé, nebo v internetovém obchodě, který jsme ještě nevyzkoušeli, chce to udělat si čas a získat co nejvíce informací. Především jsou to informace na webových stránkách e-shopu o obchodníkovi a jeho obchodních podmínkách. Co všechno bychom si měli hledat, popisuje rámeček. Při hledání dobrého internetového obchodu se můžeme řídit i několika dalšími osvědčenými pravidly. Konkrétně bychom se měli poptat na zkušenosti svých známých a přátel, kteří jsou na tento druh nakupování zvyklí. Budeme se také pídit po tom, zda má vybraný e-shop nějaký certifikát. Například Asociace pro elektronickou komerci (APEK) uděluje ověření Certifikovaný obchod, server Heuréka certifikát Ověřeno zákazníky. Můžeme například hledat reference od ostatních zákazníků. Záporné zkušenosti klientů slevových portálů například sbírá Bloklist. Testy e-shopů provádí čas od času spotřebitelská organizace dTest a zveřejňuje jejich výsledky. JAK POZNAT SPOLEHLIVÝ E-SHOP Dobrý internetový obchod má na svých webových stránkách všechny základní identifikační údaje – název obchodní firmy či jméno fyzické osoby, IČO, adresa, a kontaktní údaje, jako je poštovní adresa pro doručování, telefonní číslo a e-mail. Obchodník by měl také uvést, kolik vás bude stát telefonování na jeho klientskou nebo reklamační linku. U nabídky zboží je vždy podrobný popis. Cena zboží uvádí, zda jde o cenu s DPH či bez, a jsou uvedeny všechny další poplatky, které případně s nákupem zboží nebo doplňkových služeb souvisejí. To se týká i dopravy zboží. Zákazník musí najít Informace o možných způsobech platby a dodání. Nesmějí chybět ani informace o právu spotřebitele na odstoupení od kupní smlouvy ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy a také o místě a způsobu uplatnění reklamace. Poslední marketingové průzkumy však ukázaly, že ceny v e-shopech nejsou už v průměru o tolik nižší, než v kamenných prodejnách, a netýká se to jen nábytku, ale také bílého zboží a  elektroniky. Nicméně zastánci nákupu prostřednictvím internetu tvrdí, že ušetřit se dá i tak. Při hledání v e-shopech totiž používáme většinou filtry, které nás navádějí rovnou na požadovaný druh zboží. Ale když brouzdáme po prodejní hale velkého kamenného obchodu, vždycky se najde sousta dalších věcí, které jsme sice nechtěli koupit, ale prostě se nám líbí a určitě se budou do nového bytu hodit. Máme tak tendenci utratit mnohem víc. DODÁVKA AŽ DO DOMU U nákupu vybavení domácností, tedy nábytku, bílého zboží a elektroniky, je velmi důležitá doprava. Obchodník, pokud nejde o opravdu velkou firmu, která má vlastní dopravu, si většinou spedici nasmlouvá, ale ne vždy pečlivě dohlíží na její kvalitu. Proto musí zákazník věnovat velkou pozornost přebírání zboží. Při jakémkoli podezření, že zboží není v  pořádku, se  vyplatí dodávku nepřevzít. Pokud to není z  nějakého důvodu možné, měli bychom podezřelé kusy zboží zdokumentovat (nafotit nejlépe za přítomnosti svědků) a zaznamenat do přebíracího protokolu, v jakém stavu byly dodány. Při případném reklamačním řízení je pak každý doklad o problémech při přebírání zboží dobrý. Nikdy bychom se neměli dát odradit tím, že se obchodník nechce přijmout reklamaci a vymlouvá na chybu dopravce. Pokud je doprava nabízena jako součást dodávky, pak za ni prodejce nese plnou odpovědnost. Stejně tak musí respektovat zákon na ochranu spotřebitele a dodržovat reklamační lhůtu 2 roky. Jana Malá KŘESLO SI ALE NEVYZKOUŠÍME Nakupování prostřednictvím internetu má i své nevýhody, ba dokonce i rizika. K  nevýhodám patří, že si nemůžeme zboží dobře prohlédnout, vyzkoušet a osahat. U některých zařizovacích předmětů, například sedaček, postelí, židlí apod. to opravdu může někomu vadit. Proto také velké internetové obchody mají showroomy, kde si minimálně můžeme prohlédnout typové vzorky, vzorníky potahových látek, povrchových úprav a podobně. Nevýhodou také může být, že ve specializovaných prodejnách nábytku většinou najdeme kvalifikované prodavače, kteří nám mohou v mnohém pomoci a poradit. Když si například 184  |  Finance