Watzke p omáhá, nyní přicházíme s   t r a n s p a r e n t n ě j š í a e fe k t i v n ě j š í variantou. Jsem si totiž naprosto jist, že nejen bohatý člověk si rád odnese kvalitní artefakt za dobrou cenu. Jak to už v  Čechách bývá, ozývají se i hlasy lidí, kteří říkají, že umění dáváte do svých domů jen proto, že chcete navýšit cenu těchto nemovitostí. To je značně naivní pohled. Lidé, kteří sem chodí, znají cenu peněz, vyznají se v investicích a vědí moc dobře, kolik co stojí a jakou to má hodnotu. Fakt, že do domu instalujete kvalitní umělecká díla, jeho hodnotu nikterak nenavyšuje. Klienti vítají transparentní jednání a  my se jim jednoduše snažíme vyjít vstříc. Když zjistím, že se jim nabízená nemovitost nelíbí, snažím se zjistit, co hledá, a když to nemáme ve své nabídce, pošlu ho velmi rád i  ke konkurenci. Podstatné je, aby byl spokojený a vnímal naši pomoc jako přirozenou. Při našich vernisážích se tak také stává, že právě i na základě podobného doporučení k nám lidé přicházejí. To by pochopitelně nedělali, kdyby si mysleli, že se je snažíme ovlivnit tak, aby zaplatili více, než je třeba. Dále bych chtěl v  této souvislosti upozornit na důležitou skutečnost, že jsou také lidé, kteří sem přicházejí primárně nikoli kvůli nemovitosti, ale právě kvůli umění. Koupit si obraz do domu, bytu či kanceláře. Pokud je svou atmosférou s vhodně umístěnými uměleckými díly zaujme i dům a oni se tu najednou cítí jako doma a na základě tohoto pocitu jej koupí, tím lépe. A v   n e p o s l e d n í řa d ě : m y d o t ě c h nemovitostí investujeme. Dům musíme poznat, vybrat umělecká díla, instalovat je a postarat se o spoustu věcí, které ústí ve spokojený pocit návštěvníků vernisáží. To vše elegantně navazujeme na aktivity developerů, jejichž prodejní personál je detailně proškolený. Je totiž známým faktem, že právě in-house prodejce developera často dokáže klientovi poskytnout ten nejlepší servis včetně důsledného výčtu kvalit nabízené nemovitosti. Na svém serveru jste napsal „Špatné zprávy – je mi to moc líto, končím“. Sám jste vysvětlil, že jde jen o ukončení pomyslné první etapy vývoje. V  čem bude spočívat ta další fáze vývoje? Bylo nutné se zastavit, ohlédnout a zjistit, zdali to, co jsem původně naplánoval, funguje podle očekávání a  zároveň plní stanovené cíle. Díky tomu jsem pochopil, že jsme se odklonili od původního záměru. Tím je nabídnout lidem transparentní podmínky při nákupu umění, developerům pro-aktivní servis spojený s prezentací jejich nemovitostí a umělcům důstojný obchodní kanál. Nad původním konceptem jsme hodně diskutovali, na základě diskuzí jej upravili, detailně propracovali a  naplánovali. Příští rok připravujeme pod značkou Richard Watzke u v é s t v e r n i s á ž e v e 2 0 v y b ra n ý c h n e m o v i t o s t e c h , k d e p ře d s t a v í m e v souhrnu sbírku 600  uměleckých artefaktů. V každé nemovitosti vystavujeme vždy 30 děl od tří různých autorů. V  říjnu zahajuji exekutivní část projektu, kdy do portfolia vybíráme vhodné nemovitosti. To však vyžaduje mnohem více práce a širší tým lidí než dosud. Naším nejpodstatnějším cílem pro rok 2014 je tak posloužit více lidem, podpořit nádhernou symbiózu umění a architektury a to vše doručit lidem v  zábavném balení, které je pro ně srozumitelné a hlavně užitečné. 8  |  Úvod