- Page 1
- Page 2 - Page 3 - Page 4 - Page 5 - Page 6 - Page 7 - Page 8 - Page 9 - Page 10 - Page 11 - Page 12 - Page 13 - Page 14 - Page 15 - Page 16 - Page 17 - Page 18 - Page 19 - Page 20 - Page 21 - Page 22 - Page 23 - Page 24 - Page 25 - Page 26 - Page 27 - Page 28 - Page 29 - Page 30 - Page 31 - Page 32 - Page 33 - Page 34 - Page 35 - Page 36 - Page 37 - Page 38 - Page 39 - Page 40 - Page 41 - Page 42 - Page 43 - Page 44 - Page 45 - Page 46 - Page 47 - Page 48 - Page 49 - Page 50 - Page 51 - Page 52 - Page 53 - Page 54 - Page 55 - Page 56 - Page 57 - Page 58 - Page 59 - Page 60 - Page 61 - Page 62 - Page 63 - Page 64 - Page 65 - Page 66 - Page 67 - Page 68 - Page 69 - Page 70 - Page 71 - Page 72 - Page 73 - Page 74 - Page 75 - Page 76 - Page 77 - Page 78 - Page 79 - Page 80 - Page 81 - Page 82 - Page 83 - Page 84 - Page 85 - Page 86 - Page 87 - Page 88 - Page 89 - Page 90 - Page 91 - Page 92 - Page 93 - Page 94 - Page 95 - Page 96 - Page 97 - Page 98 - Page 99 - Page 100 - Page 101 - Page 102 - Page 103 - Page 104 - Page 105 - Page 106 - Page 107 - Page 108 - Page 109 - Page 110 - Page 111 - Page 112 - Page 113 - Page 114 - Page 115 - Page 116 - Page 117 - Page 118 - Page 119 - Page 120 - Page 121 - Page 122 - Page 123 - Page 124 - Page 125 - Page 126 - Page 127 - Page 128 - Page 129 - Page 130 - Page 131 - Page 132 - Page 133 - Page 134 - Page 135 - Page 136 - Page 137 - Page 138 - Page 139 - Page 140 - Page 141 - Page 142 - Page 143 - Page 144 - Page 145 - Page 146 - Page 147 - Page 148 - Page 149 - Page 150 - Page 151 - Page 152 - Page 153 - Page 154 - Page 155 - Page 156 - Page 157 - Page 158 - Page 159 - Page 160 - Page 161 - Page 162 - Page 163 - Page 164 - Page 165 - Page 166 - Page 167 - Page 168 - Page 169 - Page 170 - Page 171 - Page 172 - Page 173 - Page 174 - Page 175 - Page 176 - Page 177 - Page 178 - Page 179 - Page 180 - Page 181 - Page 182 - Page 183 - Page 184 - Page 185 - Page 186 - Page 187 - Page 188 - Page 189 - Page 190 - Page 191 - Page 192 - Page 193 - Page 194 - Page 195 - Page 196 - Flash version © UniFlip.com |
PENÍZE NA BYDLENÍ:
hypotéky vydrží, stavební spoření s otazníky
CHCETE SI KOUPIT NOVÝ BYT A ZAJÍMÁ VÁS, JAK TO BUDE S DOSTUPNOSTÍ ÚVĚRŮ? HYPOTÉKY ZŮSTANOU STÁLE LEVNÉ, I KDYŽ S ÚROKY MOŽNÁ O DESETINKY PROCENTA VYŠŠÍ, ZA TO U STAVEBNÍHO SPOŘENÍ SE MŮŽEME DOČKAT PŘEVRATNÝCH ZMĚN.
šeobecně sledovaný ukazatel Hypoindex říká, že úroky hyp otečních úvěrů jsou stále nízko – průměr kmitá těsně kolem tří procent (červen 2,95 %, července 3 %, srpen 3,01 %, září opět rovná 3 %). Podle komentáře Jana Kruntoráda, generálního ředitele společnosti Gepard Finance, která zprostředkovává hypoteční úvěry, je ale zvýšení úroků na spadnutí. Již v listopadu přepokládá průměrnou sazbu 3,02 %. Pokračování růstu úrokových sazeb i na jaře 2014 předpovídá Petr Stuchlík, generální ředitel fi nančně poradenské společnosti Fincentrum. Podle některých hypotečních makléřů ale hypotéky, u kterých je poměr půjčených peněz k odhadu nemovitosti do 70 % (tzv. LVT), začaly už mírně zdražovat. Také zvýhodnění pro hypotéky s nižším LVT (např. pouhých 50 %), které bylo dříve běžné, nyní klienti najdou jen u několika menších bank. U většiny ostatních není žádný rozdíl mezi sazbou úvěru na 50, 60 a 70 % odhadní ceny nemovitosti. Mnohem více už nyní platí klienti, kteří si chtějí půjčit na 90 % a více procent hodnoty nemovitosti. Banky pro ně mají sazby o 1 až 2 % nad průměrem. U úvěru na 90 až 100 % nemovitosti je také nesnadné získat pohyblivou úrokovou sazbu − ve standardní nabídce ji mají pouze 3 banky. Co se týče hypotéky na rovných 100 % LVT, makléři se shodují, že v praxi ji vybojují pro své klienty jen velmi zřídka. Všechny uvedené trendy prozrazují větší opatrnost bank, související s ekonomickou recesí a vyšším rizikem neschopnosti klientů splácet. Nicméně situace na hypotečním trhu je stále dobrá a hypotéky zůstávají dostupné za dobrou cenu. Makléři také očekávají, že ještě před nástupem jara (únor) 2014 přijdou banky s vlnou akčních nabídek. Většinou půjde o odpuštění poplatků za schválení úvěru, za odhad nemovitosti, nabídky zvýhodněného pojištění apod., ale mohou se opět objevit i minimální akční sazby nižší než 3 %. I přes prognózy mírného růstu průměru úrokových sazeb, může být tedy jaro 2014 pro sjednání hypotečního úvěru příznivější, než konec roku 2013.
V
spořitelem, kteří v nich chtěli spořit a pak nemuset dokládat využití nashromážděných prostředků. Bez státního příspěvku pro ně výnosy už nebudou tak atraktivní. Stavební spořitelny připisují spořicím klientům úroky ve výši 1 až 2,2 % ročně, což je z běžně ročně ukládané částky 20 tisíc korun jen o několik desetin procenta víc, než dávají banky na většině spořicích účtů nebo termínovaných vkladů. Ovšem spořicí účty a termínované vklady v bankách jsou zdarma, zatímco ve stavebních spořitelnách se platí poplatky, a ne malé: procento z cílové částky za uzavření smlouvy a pak každý rok za vedení účtu 300 až 330 korun. Poplatky tak ukrojí část každoročního výnosu. Kdyby byla novela zákona o stavebním spoření přijata, s nejvyšší pravděpodobností způsobí odliv spořicích klientů. Postihne pak zejména ty ostatní, kteří chtějí ze stavebního spoření získat co nejrychleji překlenovací úvěr. Spořitelny by mohly mít méně peněz na půjčování a není vyloučeno, že by omezily poskytování překlenovacích úvěrů.
VĚTŠINA BUDE PRO VĚTŠÍ PŘÍSNOST
Jak to tedy může dopadnout se stavebním spořením po volbách? Pro omezení podpory byla dosud TOP 09. Ostatně návrh zákona, který před volbami nestačil projít sněmovnou, byl z dílny Miroslava Kalouska, bývalého ministra financí za tuto stranu. Na svém požadavku omezení státní podpory pouze na účely bydlení, případně studia a zajištění ve stáří “TOPKa“ trvala i během předvolební kampaně. Stejně účelově by chtěla státní podporu omezit i ODS, a k podobnému názoru se přiklánějí také komunisté. Přísnější omezení podpory stavebního spoření požaduje i ANO Andreje Babiše. ČSSD jako nejsilnější parlamentní strana se před volbami jasně nevyjádřila. KDU ČSL je proti zpřísnění účelovosti státní podpory a argumentuje tím, že při rozšíření účelu na zajištění ve stáří by se využití úspor k tomuto účelu jen velmi nesnadno kontrolovalo. Zdá se tedy, že nad
JAK DOPADNE STAVEBNÍ SPOŘENÍ?
Před předčasnými volbami poslanci nestačili schválit novelu zákona o stavebním spoření, která měla zpřísnit poskytování státní podpory. Přepokládala, že ji stát bude napříště připisovat jen těm, kteří využijí jak úvěr, tak i úspory na bytové účely, případně na financování vysokoškolského studia nebo k zajištění ve stáří. Takové omezení by s největší pravděpodobností odradilo mnoho klientů stavebních
138 | Stavba
|