NA KONEČNÉ AUTOBUSU I BUDOUCÍHO METRA Promiňte prosím následující obšírné mapování dopravní situace. Pro perspektivu bydlení zejména mladých rodin má však velký význam, jak funguje běžné spojení tohoto „venkova“ s městem. Už desetiletí je, jak místní vědí, spolehlivým spojením Písnice s centrem města konečná stanice autobusové linky č.113 se smyčkou na dřívější návsi. Odtud dojdete asi pětiminutovou procházkou k  rezidenčnímu areálu Vrtilka, kde končí obec i současná pražská zástavba. Autobusem se z Písnice dopravíte ve špičkách zhruba v 10 až 15 minutových intervalech až ke stanici metra trasy C Kačerov a poté jste už asi za 10 minut v centru Prahy. To se v budoucnu ještě změní k lepšímu. Dopravu urychlí stanice trasy metra D, které bude mít v  Písnici svou konečnou. Potíž je v tom, že zatím nikdo neví přesně kdy. „Poslední informace hovoří o roku 2017, kdy by se snad mohlo začít se stavbou trasy metra D,“ říká Petr Šula z  prodejní kanceláře Professionals a dodává: „Ale i kdyby to bylo později, je i současné spojení MHD s centrem metropole na pražské poměry docela rychlé. Navíc si bydlení kupujete většinou na celý život, takže těch pár let otálení nehraje za nynější dopravní situace takovou roli. Přitom se ještě počítá s tím, že autobusy budou pokračovat dále a stanice linky č. 113 se posune za konec dostavěného rezidenčního areálu.“ I to ale souvisí s celkovou dopravní koncepcí, protože Písničtí nechtějí přímý nájezd Libušskou ulicí středem obce, tedy i kolem areálu, na nedaleký Pražský okruh. Bude tu proto vybudován obchvat, který využije dosud nefunkční přípojku z  Libušské a  Dolních Břežan. Zatím je však možné využívat nepříliš vzdálené napojení na Pražský okruh z Vídeňské ulice a tak urychlit výjezd autem do centra nebo ven z města. AREÁL OTEVŘENÝ I UZAVŘENÝ Když vejdete nebo vjedete do rezidenčního areálu z Libušské ulice, objevíte nerušené a pokojné místo. Areál je totiž z jedné strany koncipován jako otevřený, každý sem může vjet bez překážek, na druhé straně je ale neprůjezdný a bude po dokončení celý obehnán zeleným přírodním valem. Je proto celkem logické, že sem budou zajíždět jen auta rezidentů, případně jejich návštěv, což znamená výrazné omezení dopravy a tím i bezpečnosti na ulicích. „Už jsme zaznamenali reakce maminek a nakonec je to i vidět, že se zde nebojí pouštět větší děti na ulici nebo přes ulici, protože provoz je nepatrný a řidiči se tu pohybují s rozvahou a opatrně. Každý dům má přitom garáž pro jeden automobil, místo před domem pro další vůz. Komunikace jsou přitom tak široké, že se tu podél nich našlo dost místa i pro další parkovací stání,“ komentuje koncepci volně otevřeného i uzavřeného areálu Petr Šula a doplňuje: „Podél ulice je postavena jako určitá hráz protihluková bariéra, u níž je už zřízeno dětské hřiště a venkovní gril. Předpokládá se, že by se tu mohla konat různá sousedská setkání formou zahradních party, zatímco si děti hrají na hřišti a bezpečně se pohybují v prostoru areálu.“ 32  |  Vzorový dům Rezidence Vrtilka