NĚKOLIK NÁPADŮ PRO 3 +KK Největší ze vzorových bytů 3 + kk má sice plochu 70,57 m 2 (balkon 4 m 2), ale jeho obývací pokoj je menší než u bytů 2 + kk. Vzhledem k dispozici byl problém s umístěním jídelního koutu. Andrea Hylmarová to vyřešila jednoduchým způsobem: prodloužila pracovní pult kuchyňské linky. Nezvyklá výška si vyžádala přiřadit ke stolu barové stoličky. Pro seniory nebo rodinu s  malými dětmi to příliš praktické nebude, moderní rodině s  jedním dospívajícím studentem, pro niž byl byt v interiéru navržen, by to však vyhovovat mohlo. Také v tomto bytě jsou použity všechny prvky severského stylu bydlení, o nichž jsme tu psali. A tak jen o dvou zajímavých nápadech použitých ve studentském pokoji. Jedním z nich je motiv tyrkysových křížků, který najdete nejen na tapetě, ale i na závěsném lustru a můžete jej umístit i na polštáře nebo další předměty v místnosti, jak to dělá firma, která umí takový sortiment vyrábět. Druhým je polička na stěně. Ta vlastně není poličkou, ale čelem postele s postranními pultíky, které byly nočními stolky. Chcete-li jich víc, a třeba větších, dají se lehce vyrobit a do čela zapustit podle představ majitele. ODLIŠNOST NA FINSKÝ ZPŮSOB A co dodat na závěr prohlídky vzorových bytů? Snad jen to, že byty jsou umístěny v  domech, které splňují normy pro nízkœnergetickou stavbu kategorie B, ostatně jako všechny projekty YIT Stavo. V praxi to znamená, že díky svému provozu šetří nejen životní prostředí, jak je to i typické pro finský způsob bydlení, ale také kapsu majitelům bytů. Bezbariérové přístupy jsou ohleduplné k handicapovaným, komfort bydlení zvyšuje nepřetržitě fungující recepce, ostraha i vstupy na čip. A že finský styl bydlení láká, dokazuje i fakt, že ze 103 bytů projektu je už 80 % prodáno. Zatím to v  exteriéru i dispozicích bytů není podle YIT Stavo ještě přesně to, co by si sami představovali. Je tu však mnohé, co je inspirací, protože nikdy neškodí, když do stojatých vod stěžejního proudu moderního bydlení vstoupí odlišnost, která ukazuje nový směr. Text: Ivan Hrabec, foto: Petr Hoffelner a Ivan Hrabec