příznivému nastavení splátek. Většinou je to naopak. Ceníkové ceny většinou odpovídají úhradě většiny (90 %) kupní ceny po podpisu smlouvy o smlouvě budoucí kupní (tedy již v průběhu výstavby bytu) a doplatku po kolaudaci. Klient se může od takto nastaveného splátkového kalendáře odchýlit. Ale každé odchýlení znamená dopočítání úroku k částkám uhrazeným později. A tím se výsledná ceny bytu dále navyšuje, takže skutečná transakční cena může být u některých developerů vyšší, než je prezentovaná v ceníku zveřejňovaném na webu. A co slevy a benefity jako nástroje prodeje? Je nutné připomenout, že představují nejen určitý marketingový tah, jak přilákat kupce, ale jsou i výrazným zásahem do konečné ceny bytů, které tak lze ještě obtížněji porovnávat. Vy je vůbec nepoužíváte. Najdou se zájemci o koupi bytu, kteří to na vás, jak se říká, zkoušejí? My jsme toho názoru, že benefity, slevy a jiné tzv. výhodné nabídky poskytují ti developeři, kteří buďto nevěří svému produktu, nebo nabízejí své byty za cenu, kterou nedokázali přesně nastavit podle potřeb trhu. My právě proto děláme neustálý výzkum nabídky a poptávky a realizujeme výstavbu našich bytů podle potřeb námi vytipovaného cílového zákazníka. To znamená, že připravujeme poměrně přesné kalkulace kvality a ceny, za kterou byty nabízíme. Poté trváme na svých cenách a slevy poskytujeme jen výjimečně při doprodejích několika bytů na konci projektu, a to v  řádu desetitisíců korun. K  tomu je třeba dodat, že naší firemní filozofií je prodávat kvalitu za rozumnou cenu. Vyváženost rovnice cena = výkon. Všechny naše byty dnes prodáváme v nízkœnergetických bytových domech třídy B, tedy budovách energeticky velmi úsporných. Zákazník oceňuje nejen to, že ušetří nemalé peníze za vytápění, ale také že bude mít v bytě i mnohem zdravější klima díky nezbytné rekuperaci vzduchu. Nabízíme také řadu bytů tzv. modulového bydlení, kde si kupujete v  jednom jakoby větší a menší bytovou jednotku. Z nich lze kdykoli podle aktuálních potřeb majitele udělat dva samostatné byty a jeden pak třeba pronajímat a splácet tak část hypotéky, umístit tam babičku či dospělé dítě, nebo je Projekt Smart byty nabízí už ve standardu modulové i tzv. chytré bydlení podle filozofie kvalitní bydlení za rozumnou cenu opět spojit atd. V  posledním projektu jsme zavedli přípravu pro automatické řízení některých funkcí ovládání bytu, tzv. inteligentní bydlení. Zkrátka: neposkytujeme sice benefity, ale už ve standardu je takto máme zahrnuty. Klient akceptuje tuto kvalitu a je ochoten za ni v rozumné míře zaplatit. Úspěšné prodeje to nakonec potvrzují. Kupříkladu v posledním projektu Smart byty v Nových Butovicích jsme prodali v předprodejní fázi před oficiálním spuštěním prodeje téměř 30 % bytů. Stejně jako vy, hledá celá řada developerů cesty, jak svou seriózní nabídku oddělit od těch, které určitým, ať už vědomým nebo nevědomým způsobem neříkají, jak vypadá celková cena, kterou nakonec kupec zaplatí. Například u cestovních kanceláří je už dnes ze zákona jasné, že inzerovat lze jen celkovou cenu, která obsahuje všechny položky včetně různých příplatků, a to včetně DPH. To u bytů zatím není, protože leccos lze zakrýt i  díky komplikovanému způsobu posuzování nabídky. Myslíte, že individuální snahy zavést do cenového zmatku nějaká pravidla, jak se o to pokouší Trigema, mohou vést k nějaké změně? My se už pár let snažíme jít vlastním příkladem, ale sami víme, že to nestačí. Teď jsme se dohodli s dalšími developery, jmenovitě se Skanskou a Ekospolem, kteří dělají rovněž jako my pravidelné průzkumy pražského trhu s  novými byty, že sjednotíme svou metodiku, abychom nedocházeli k rozdílným výsledkům. Už jen například pro to, co každý z nás považuje za status prodaný byt. A jsou tu samozřejmě i další otázky. Myslím, že je to první krok, jak nastavit určitá pravidla. A počítáme, že budou následovat další kroky. Že se k nám přidají další větší developeři, kteří hrají důležitou roli na pražském rezidenčním trhu. Stačí, když nás bude tak 8 až 10 hlavních lídrů trhu, kteří budou sami dodržovat určitá dohodnutá pravidla. Pak bude i zákazník přesně vědět, jak správně vypadá a co obsahuje transparentně nabízená cena bytu. A jak ji odlišit od nabídky, která není zcela seriózní. Smart byty zaznamenaly ještě před oficiálním zahájením prodeje, v tzv. předprodeji, 30 % prodaných bytů 8  |  Slovo developera