Lustry a svítidla v obytných prostorách obecně v současnosti vycházejí z jednoduchých tvarů, ovšem na trhu ? zejména v případě designových studií - jsou i kousky, které si nezadají s extravagancí. Současné trendy ovšem dovolují umístit pod stropem téměř cokoliv.
Pokud si vybereme opravdu výrazné svítidlo, musíme pečlivě dbát na jeho sladění s interiérem, jemuž dominuje. V praxi to většinou znamená, že vybavení obytného prostoru poněkud ?ustoupí do pozadí? a dá vyniknout právě osvětlovacímu solitéru. Je pochopitelné, že tvarově, barevně a materiálově výrazný lustr potřebuje také dostatek místa, dětský pokoj nebo předsíň mu rozhodně budou malé. Potřebuje vzdušnost velkých hal a obývacích pokojů, jeho efekt umocní pozorný výběr dispozic. Některá výrazná stropní osvětlovací tělesa si díky svému extravagantnímu vzhledu mohou dokonce i dovolit určitou převahu vzhledu nad funkčností. A? jsou ovšem trendy jakékoliv, stále platí základní pravidlo o nutném souladu centrálního a lokálního osvětlení, což předpokládá, že kromě lustru (nemusí být ovšem ve středu obytného prostoru) musíme počítat i s doplňkovými světelnými zdroji. Ty je nutné vybírat podle toho, v jaké části interiéru budou a jakou funkci právě tato konkrétní zóna má.
?árovkové roje
V náročnějších českých domácnostech se měla čas zabydlet svítidla využívající velkého množství drobných žároviček na různých více či méně silných drátcích a ramenech zkroucených do nejroztodivnějších tvarů. Někdy mohou připomínat změ? propletených hádků se svítícími hlavičkami, jindy doslova chumel drátěnkovitého charakteru v podobě koule, krychle, oválu či různých nepravidelných těles.
Chvála cingrlátek
Lustry vycházející z principu svých někdejších honosných křiš?álových předchůdců pracují s přívěsky sestavenými nejčastěji do kaskád. Mohou být kovové či skleněné, barevné nebo průzračné, splývají do prostoru v hroznech nebo bohatých zástupech. Skleněné a kovové plošky si se světlem pohrávají a odrážejí jeho paprsky v zajímavých efektech.
Vesmírná tělesa, lodě a orbity
Pod stropem může ?přistát? také velkolepé svítidlo připomínající létající talíř s kovovou ?obručí? na obvodu vyplněnou vypouklinou z mléčného nebo satinovaného skla, bez zajímavosti a nápaditosti nejsou ani protínající se oběžné dráhy s tvarovaným čirým sklem. Lustr může zářit také jako sluneční kotouč.
Papír? Papír!
Papír se jako stínidlo pro svítidla používá od dávných dob, v současné podobě má ovšem hodně daleko do někdejších kónických tvarů. Papír se ? stejně jako plasty ? různě skládá a vrství, perforuje, mačká a barví, nebo se zavěšuje jako lístky do ?průvanu?? výsledný efekt může být skutečně velmi originální a zajímavý.
Motýli, vážky a okvětní plátky
Jako kontrast pro lustry abstraktních tvarů jsou na trhu i svítidla využívající reálné podoby přírodních motivů. Od stropu se tedy mohou sypat girlandy květin nebo pod ním mohou poletovat vážky jako živé. Takové svítidlo se bude dobře hodit i do menší místnosti, do ložnice nebo dětského pokoje.
Bločky
Správně vybrané osvětlení má za úkol vytvořit příjemnou atmosféru, navodit dobrou náladu, uklidnit ale i povzbudit mysl. Interiér dokresluje a zdobí, někdy dokonce určuje jeho charakter.
Osvětlení obecně je převážně rozptýlené (difuzní), při němž nevznikají stíny, přichází z různých směrů (například velkým stropním světlíkem, svítícím stropem či od velkého lustru), nebo směrové (například přímé sluneční světlo nebo reflektory), které vytvářejí kontrastní stíny. Dobře navržené osvětlení spojuje přednosti obou typů.
Při umělém osvětlení hrají důležitou roli povrchy v prostoru. Od světlých stěn a podlah se rozptýlené světlo odráží tak, že lichotí hlavně osobám, v prostorech s tmavými povrchy vznikají kontrastnější stíny.
Lustr v obytné hale nebo obývacím pokoji je jakýmsi ekvivalentem ohniště, které kdysi bývalo světelným těžištěm příbytků. Ústřední osvětlovací těleso pomáhá při vytváření rodinné či společenské sounáležitosti.
S lustrem by měla harmonizovat i doplňková svítidla, je-li stropní svítidlo extravagantní, musí další osvětlovací tělesa pokud jde o velikost a tvar, být buď nenápadná, nebo pocházet ze stejné série jako lustr.
Strop brání pronikání slunečních paprsků do interiéru, jeho plocha tedy k umístění světelného zdroje doslova vybízí. Ideální osvětlení by mělo vyrovnávat omezený přístup slunečního svitu.
Alena Müllerová
Foto: Hagos, Rendl, Eglo, EXX