Není tajemstvím, že celkový užitný komfort bydlení podtrhuje i garáž. A u ní jsou to především garážová vrata. Garáž většinou bývá projektována jen tak akorát pro auto a mechanismus otvírání vrat tak velmi ovlivňuje prostor, který máme k dispozici.
Pro místa s malým prostorem před garáží a pro domy, které leží blízko komunikace, je ideální kolmé otevírání, které mohou nabídnout takzvaná sekční vrata.
Sekční šéfova vrata
Název sekční dostaly podle své výplně, která se skládá z jednotlivých sekcí, vlastně ze širokých lamel, často ve tvaru čtvercových nebo obdélníkových kazet. Ty se při otevření vysouvají kolmo nahoru jako roleta a pod překladem se v pravém úhlu zalamují podél stropu. Jednoduše řečeno, vrata pomocí systému torzních pružin zajíždějí ve vodících kolejnicích pod strop garáže. Pro úplnou představu si je třeba uvědomit, že sekční vrata se vždy instalují z vnitřní strany garáže, musí být o několik centimetrů větší než vjezd a především potřebují místo jak po obou stranách, tak nad vraty. Na druhou stranu ponechávají více prostoru uvnitř i vně garáže, jejich osazení nevyžaduje tolik volné plochy v nadpraží a v ostění, což je mimo jiné výhodou i při stavebních úpravách starší garáže, kde bývá problém s omezenou průjezdnou výškou. Další předností je možnost prosklení jednotlivých sekcí. Montáž se provádí za stavební otvor z vnitřní strany do zdiva pomocí speciálních hmoždinek nebo kotevních šroubů.
Zkusíme to z boku
Kromě běžně používaných sekčních vrat, která se vysouvají ke stropu, je dnes možné vybrat si variantu těchto vrat, která se zasouvá do boku. Vrata pak zajíždějí podél stěny, a proto nepotřebují téměř žádný prostor před garáží ani uvnitř. Výhodou těchto posuvných vrat je možnost částečného pootevření vrat na průchod do garáže. To uvítáte, pokud chcete vyvézt například jenom kolo nebo motocykl. Sekční garážová vrata, zvláště v bílém provedení, mohou budit dojem, že jsou podobně jako např. okna, vyrobena z plastu. Skutečnost je taková, že panely jsou z ocelového plechu. Kvalita materiálu, z něhož jsou vrata vyrobena, zaručuje dlouholeté používání. Pro sekční vrata jsou všechny konstrukční součásti vyrobeny z pozinkované oceli (vodící kolejnice, spojovací prvky) nebo pozinkované a lakované (panely).
Roletová klasika
Ohlušující rachot plechové rolety se v minulosti pojil s otvíráním především řadových garáží. Moderní doba roletovému systému neodzvonila, jen ho rozvinula do tišší a pohodlnější varianty. Moderní rolovací vrata jsou vhodná pro všechny garáže, zejména pro ty menší. Jsou vlastně obměnou lamelových předokenních rolet, a proto se jim někdy říká též roletová. Neosvědčují sice takovou mechanickou pevnost a tepelněizolační schopnost jako předchozí typy, ale zase nepotřebují žádnou konstrukci. Svým technickým řešením nezabírají uvnitř garáže téměř žádný prostor, dovolují využít maximální plochu garáže včetně stropu. Stejně jako vrata sekční nijak neomezují příjezdovou cestu. Lze je nainstalovat bez stavebních úprav do již postavené garáže. Vrata se montují zevnitř za otvor a jsou zabezpečena proti otevření z vnější strany pomocí protizdvihových bezpečnostních pružin. Navíjejí se do hliníkového boxu o rozměru 300 nebo 400 mm. Typ boxu je závislý na výšce vrat. K výrobě se používají různé druhy profilů podle velikosti a určení vrat. Pamatuje se i na korozi. Roletová vrata mají lamely většinou vyrobeny z vysoce kvalitního hliníku odolného povětrnostním vlivům. Všechny ocelové součásti pro výklopná vrata jsou pozinkovány. Speciální konstrukce průčelí a ohýbané rámy ve všech druzích vrat eliminují ohniska koroze v nejvíce exponovaných místech.
Garáž není gilotina
Stará vrata jsou vybavena zastaralou technikou a jejich provoz často skrývá mnohá rizika. Ta vznikají například v důsledku vně vedených lan, která vrata otevírají a zavírají. Dalším rizikem jsou meziprostory mezi jednotlivými články lamelových a roletových vrat. Podobná nebezpečná místa mohou způsobit poranění sevřením, střižením nebo pořezáním především u dětí. Podle evropské normy musí garážová vrata disponovat ochranou proti sevření prstů, dále musí mít ochranu proti bočnímu zásahu a rovněž musí být opatřena pojistkou proti zřícení vrat. Další zárukou, že se dveře naší milé garáže nepromění v měkčí formu gilotiny, je výběr vhodného elektrického pohonu. Ten se realizuje pomocí elektromotoru, který se u výklopných a sekčních vrat upevňuje na strop garáže, zatímco u rolovacích vrat je uložen přímo v navíjecím boxu. V obou případech to vyžaduje dostatečný prostor nad překladem a přívodní elektrický kabel se samostatným jističem. V současnosti nejpopulárnější řešení na českém trhu jsou určitě pohony od italské firmy Nice. Lze však zvolit i levnější variantu od německé firmy Bernal.
Funkce bezpečnosti
Důležité je, aby vrata splňovala kritéria bezpečnosti. Prvním je, aby v případě, že narazí na překážku, okamžitě zastavila a povyjela nahoru o 20 ? 30 centimetrů. Technicky je to možné řešit například infrazávorou, infračerveným paprskem přednastaveným na okraji vrat nebo systémem fotobuněk. Dalším je funkce soft-stop, která zajiš?uje pomalý rozjezd a dojezd garážových vrat. Tato funkce kromě uživatelského komfortu a menší hlučnosti šetří i pohon. A nakonec to nejdůležitější. Pohon musí mít i rychlé odblokování při výpadku elektrického napájení, kdy je nutný mechanický přístup. Samozřejmostí je i dálkové ovládání. Zde se mohou objevovat různé varianty ? od plovoucího kódu po nastavení kombinací. K uživatelskému komfortu patří i to, abyste nikdy nepřijeli do tmy. U standardních systémů se stiskem dálkového ovládání zapne neoslňující osvětlení garáže a po třech minutách se automaticky vypne.
Zlatá brána otevřená
Jak z bezpečnostního, tak z uživatelského hlediska je výhodné, pokud je vaše dálkové ovládání odladěný systém, který se skládá z kontroly pohonu garážových vrat a pohonu vjezdové brány. Vjezdová brána a garáž by měly tvořit navzájem optimálně sladěnou funkční jednotku. Ideální je stav, kdy můžete bez zastávky vjet na pozemek a do garáže. Nepotřebujete doplňkový snímač a ušetříte si odlaďování pohonných systémů různých výrobků. To šetří čas, peníze a nervy. Především za tmy, sněhu a deště by vás čekal velmi nepříjemný rituál. Představte si, co by znamenalo pokaždé vystoupit, otevřít bránu, dojet ke garáži, znovu zastavit a vystoupit za účelem otevření garážových vrat plus obrácený postup po odstavení vozidla. Jednoduchý recept v tomto případě existuje: automatizace vrat. To například umožňuje otvírání a zavírání vratových křídel stejné i nestejné šířky a také jednostranné spuštění jednoho pohyblivého křídla. Zavírání se uskutečňuje automaticky po předvolitelné době. Samozřejmě že dálkové ovládání takového systému by nemělo být pozadu s nejnovějšími trendy v tomto oboru. Jednoduchý recept v tomto případě existuje: automatizace vrat. To například umožňuje otvírání a zavírání vratových křídel stejné i nestejné šířky a také jednostranné spuštění jednoho pohyblivého křídla. Zavírání se uskutečňuje automaticky po předvolitelné době. Samozřejmě že dálkové ovládání takového systému by nemělo být pozadu s nejnovějšími trendy v tomto oboru.
Jak vybrat bránu
Příjezdový systém však nemá jen elektronické prvky. Jeho uživatelský komfort nevytváří pouze dálkově ovládané pohony, ale i mechanické řešení samotné brány. Volba vjezdové brány od počátku závisí z velké míry na tvaru a užívání pozemku. Otočná brána by pro vás mohla být dobrou volbou, jestliže máte vjezd po straně pozemku a otevřená brána se může odstavit v pravém úhlu k vjezdu. Ale pozor, to je možné jen v případě, že v cestě nestojí překážka ? například vyšší rostliny. Posuvné brány mají dobrý efekt tehdy, když jste si vjezd vyprojektovali spíše uprostřed a v cestě otevření otočné brány něco stojí. Obě vratové konstrukce se dají bez problémů zautomatizovat vhodně dimenzovanými pohony. Základní verze zahrnují dvoutlačítkové a čtyřtlačítkové ruční vysílače v normální velikosti, mini velikosti a dokonce i v takzvané mikro velikosti. Pak si můžete také pořídit klíčové spínače v provedení na omítku a pod omítku, kódové spínače s ovládáním pomocí klávesnice, jakož i s rádiovým ovládáním, a konečně také bezdotykově fungující elektronický spínač.
Vladimír Iliev
Foto: Hormann, Alurol