Když chci pracovat doma
Domácí pracova dnes často světácky nazývaná Home Office je místo, které si dříve nebo později pořídíte, pokud dojdete k názoru, že se vám lépe pracuje v blízkosti vaší rodiny.
Možná, že patříte mezi ty, kteří nemají ?padla? s odchodem ze zaměstnání, ale ve své obživě musí pokračovat ještě doma. Kromě své kanceláře tak máte svůj pracovní kout jako součást vaší domácnosti a můžete tak vydělávat peníze z tepla domova, což oceníte například v době chřipkových epidemií. Jak ale zařídit svoje pracovní místečko tak, aby nenarušilo zóny, které vaši blízcí používají k zábavě nebo k relaxaci?
Místnost plná světla
Ideální je, pokud můžete vaší pracovně věnovat celou místnost. Malé byty ale nutí člověk ke kompromisům a pak se musíte pokojit s pracovním koutem. Ten ale v zádném případě nesmí být temný. Dostatek světla je v takovém případě tou první věcí, na kterou musíte dávat pozor. Světlo by přitom nemělo na pracovní plochu dopadat zpříma, ale ze strany. Další nezbytností je neoslňující stolní lampa, pro praváky svítící z levé strany, pro leváky naopak.Spodní hrana lampy má být níže než rovina očí, aby vás světlo neoslepovalo. Funkční osvětlení dopadá za monitor. Světelný kontrast mezi okolím a monitorem nesmí být velký, aby neunavoval oči. Lampa by měla proto poskytovat možnost nastavení výšky nad pracovní plochu, měla mít otočné stínítko, zdroj světla zapuštěný do stínítka tak, aby nepřesahoval jeho okraj a i případně předřadník, který hlídá kolísání světla a umožňuje volbu jeho odstínu. Nesmíte ale zapomenout na centrální světlo. Pracovna by měla být dobře osvětlena i například lustrem.
Kdo židli má bydlí
Sedavá kancelářská práce vyžaduje kvalitní židli a to platí i pro vaší domácí pracovnu.Tady rozhodně nešetřete a pořiďte si kvalitní otočnou židli. Zvláš?, pokud prací doma trávíte podstatnou část pracovního dne, potřebujete dobře sedět, jinak na svých zádech brzy poznáte, jaké chyby jste se dopustili. Pracovní židle musí mít nastavitelnou výšku sedadla. To by mělo být vzadu mírně vyvýšené a vpředu zaoblené. Dále je třeba, aby pracovní židle byla dostatečně široká. Při nákupu bychom se proto měli přesvědčit, zdali nás židle netlačí do stehen, což by bránilo vhodnému prokrvování končetin. Nesmí u ní chybět podpěry rukou, protože snižují nápor na páteř a ramenní svaly, a polohovatelná opěrka na záda. Ta je v ideálním případě ergonomicky tvarovaná a podpírá páteř zejména v bederní oblasti. Pro uvolnění napětí zad slouží houpací mechanismus s aretací v základní poloze a nastavitelnou silou protiváhy ?idle by rozhodně měla být stabilní. Velmi praktická je podnož na kolečkách. Ty je dobré volit s brzdným systémem. Kvalitní typy židlí mají pětiramenné podnoží s volitelnými kolečky na hladký nebo hrubší povrch.
Pod vázu stůl
Dostatečně velká pracovní plocha pohodu při práci, a tím i výkon, významně ovlivní. Proto zde platí, čím větší stůl, tím lepší. Při nedostatku místa je možné rozšířit si pracovní plochu pomocí přídavných sklápěcích desek. Předpokládejme, že vaše domící kancelář bude mít počítač, tiskárnu, telefon a více či méně velkou hromadu papírů, brožurek, seznamů a podobného papírování. Pak je pro vás vhodný psací stůl ve tvaru písmene L. Vhodné je tento typ stolu kombinovat s takzvaným PC stolem, který má výsuvnou poličku neboli podvěs na klávesnici a vzadu lišty, které skryjí kabely. Spojovací roh využijeme k umístění monitoru, horní okraj monitoru by měl být ve výšce vašeho obočí ve vzdálenosti na délku ramen. ?irší část stolu používáme na psaní, užší na telefon, fax, scanner a jiné doplňky. Výškový rozdíl mezi deskou stolu a sedací plochou židle by měl být zhruba 27 ? 29 cm. Vhodné jsou stoly, u kterých se dá výška pracovní plochy regulovat. Neměla by ale být menší než 70 cm a větší než 75 cm. Pracovní stůl lze doplnit kontejnerem se zásuvkami. Takové řešení má tu výhodu, že kontejnery na kolečkách, které se po skončení práce mohou schovat pod stůl a při práci poslouží jako pomocná pracovní a odkládací plocha.
Sešívačka v pytli
Při navrhování pracovny byste měli vzít do úvahy i ostatní vybavení, bez kterého se při práci neobejdete. Sem patří hodiny, koš na papír, pořadače a police na knihy případně knihovna. Ta může plnit zároveň funkci zástěny a oddělovat pracovní kout od ostatního prostoru. Na drobné předměty jako je sešívačka, zásobník se svorkami, lepící lístečky a podobně výborně poslouží závěsné textilní pytle. Mobilní policové sestavy použijeme na dělení prostoru a zároveň budou plnit svoji prvotní funkci.
Můj mobilní kout
Pokud nemáte v domácnosti mnoho prostoru, oceníte řešení v podobě mobilního pracovního koutu. Ten se skládá z psacího stolu a paravánu ze dvou samostatných dílů. Vše je opatřeno kolečky. Ale pozor, stále platí, že kvalitní stůl má také pevnou konstrukci zabraňující jeho chvění a kývání. Stůl na kolečkách proto musí mít spolehlivý zábrzdný systém. Na druhou stranu je pohyblivost kanceláře euvěřitelně praktická věc. V případě potřeby totiž můžete svůj ?office? bez problému stěhovat po celém bytě a hrát si tak s prostorem. Zejména pokud je vaším pracovnou i ložnice. Během dne tady má pracující větší klid než v obývacím pokoji a může se nerušeně soustředit. Večer byste ale mohli partnera rušit ve spánku, například hlukem klávesnice. Proto zde oceníte možnost snadného přesunu.
Já pracuji ve skříni
Takzvaná pracovna ve skříni je v poslední době stále oblíbenějším řešením pracovních koutů. A? to zní jakkoliv zvláštně, uživatelé takové kanceláře si ji nemohou vynachválit. Výhoda spočívá v tom, že máte vše potřebné pohromadě v jedné samostatné skříni. Včetně psacího stolu, na který se vejde počítač, police a zásuvky. Jediné, co je mimo skříňku, je vaše židle. A když s prací skončíte, jen zavřete dveře od skříně a kancelář je pryč. Tato varianta pracovního koutu je praktická a nenáročná na místo, hodí se však spíše pro občasnou práci, ke které stačí minimum prostoru. Pracovnu umístěnou do skříně lze koupit, mnohem originálnější a efektnější ale bude, když si ji zařídíte sami. Nebojte se k takovému řešení pracovního koutku využít například velké šatní skříně umístěné v ložnici.
Vladimír Iliev