Slavnostní vyhlášení výsledků a vítězů 11. ročníku soutěže TAURUS se uskutečnilo na brněnském výstavišti v rámci mezinárodního stavebního veletrhu IBF ve výstavní expozici divize Keramika společnosti LASSELSBERGER, a.s., (www.lasselsberger.cz). Soutěž, která vznikla s vědomím, že bez inspirativního přístupu architektů, designérů a projektantů zůstane i ta nejzajímavější obkládačka či dlaždice jen neživou hmotou, vstoupila letos do druhé dekády své existence a patří v oblasti stavebnictví k soutěži s vůbec nejdelší tradicí. Od svého vzniku si klade za cíl podněcovat a popularizovat originální architektonické uplatnění českých keramických obkladů značek BohemiaGres, Keramika HOB a RAKO zejména v interiéru stavby.
Odborná porota hodnotila celkem 30 přihlášených prací ve dvou kategoriích ? Realizace (21 prací) a Studentská práce (9 přihlášek). V kategorii interiéry a fasády bytových staveb obdržel hlavní cenu krytý bazén rodinného domu (autor návrhu: ing. arch. Ivan ?orm), jehož realizace plně využívá systému pro aplikaci obkladů a bazénového programu firmy Lasselsberger jak z hlediska funkce, tak i užití pro daný účel. Celkového příznivého a čistého dojmu bylo dosaženo vhodnou kombinací výrazových prostředků a střídmé barevnosti. Na třetím místě studentské soutěže se umístila ?Vlastní červená koupelna? realizovaná v podkroví rodinného domu (autorka Naďa Luknárová) s jasnou prostorovou ideou včetně barevného řešení. V kategorii bytových staveb porota udělila zvláštní cenu sanitárnímu zařízení koupelny (Český horizont, autorka návrhu Martina Hrtoňová). Malý, poměrně členitý prostor hygienického zařízení s řadou zařizovacích předmětů a prvků je opticky vhodně sjednocen barevnou skladbou horizontálních pásů obkladů a jejich kompozicí.
A jaké jsou současné trendy v designu keramických dlažeb? Z hlediska použitých materiálu je kladen důraz na materiál s nejlepšími mechanickými, fyzikálním vlastnostmi, s co největším uživatelským komfortem a také nejširšími možnostmi dekorace a variability. Takové atributy splňují Série Taurus a Kentaur a proto právě do nich nasměroval výrobce převážnou část inovací. Z hlediska vlastního designu se inovace soustřeďují na tři základní linie: blízkost keramiky a přírodního kamene, historizující motivy ?mediteranee styl? a na návrat k tradici cihelné dlažby. Inovovaný katalog LASSELSBERGER Ceramic System pro rok 2005 se orientuje právě na tyto tři základní aspekty obložené plochy a zásadním způsobem orientuje uživatele na použití odpovídajících materiálů k vybranému keramickému prvku.
/keš/