stanovena. Proto je velmi důležité ve smlouvě o koupi bytu jasně zakotvit její délku a rozsah. Dobrý developer se většinou zavazuje k záruce na 36 měsíců, na některé části domu (střecha, omítky apod.) může být záruka ještě delší. Nikdy bychom neměli podepisovat kupní smlouvu, ve které není záruční doba uvedena, nebo je jakkoli omezena, například s poukazem na to, že dodavatel neručí za práce zhotovené subdodavatelskými firmami a záruka se na ně nevztahuje. Jak správně reklamovat Vy s k y t n o u - l i s e v   n a š e m n o v é m bytě nějaké závady, musíme je vždy reklamovat písmeně, přesně popsat, případně zdokumentovat (video, fotografie, svědectví) a přesně také uvést, co požadujeme, tedy čeho by mělo být dosaženo a v  jaké lhůtě. Tak například, pokud nám zatéká pod balkonové dveře a došlo k  poškození podlahové krytiny v bytě, měli bychom p o š k o z e n í v y fo t i t , p o p s a t ro z s a h závady a uvést, že žádáme, aby byla zjištěna a odstraněna příčina zatékání a také vyměněna p oškozená část podlahové krytiny. K   řá d n é m u u p l a t n ě n í r e k l a m a c e budeme potřebovat kupní smlouvu a protokol o převzetí bytu, abychom prokázali, že máme na b ezplatné odstranění závady v záruční době nárok. V některých případech je nutné přiložit i projektovou dokumentaci. Veškerou korespondenci s dodavatelem bychom si měli archivovat pro případ, že by závada nebyla odstraněna dobře a bylo třeba reklamaci opakovat. Může se však stát, že si nejsme jisti, zda odhalíme všechny zjevné i skryté závady, případně že budeme umět správně uplatnit reklamaci. Pak se můžeme obrátit na odborníky, kteří nám pomohou. Existuje řada firem, které se na revizi bytů a reklamování závad specializují. Dovedou pomoci jak při přebírání bytu, sepisování závad a kontrole, zda byly dobře o d s t ra n ě n y, t a k p ř i r e k l a m o v á n í později zjištěných nedostatků, včetně zastupování vlastníka bytu při jednáních s  dodavatelem o jejich odstranění. Jana Malá Na co dát určitě pozor při přebírání nového bytu • Sledovat rovnost zdí a podlah. • Zkontrolovat kvalitu provedení podlah, lišt a jejich spojů, dlažeb, obkladů a jejich spárování. • Prohlédnout si okna, dveře, rámy, parapety, těsnění a oplechování atd. • Vyzkoušet si, jak se okna a dveře otevírají a zavírají, zamykají, případně ověřit funkčnost žaluzií či rolet. • Zkontrolovat nepoškozenost sanitární techniky, vyzkoušet kohoutky, odtoky. • Ověřit osazení radiátorů a funkčnost regulačních hlavic. • Zkontrolovat funkčnost zásuvek a vypínačů osvětlení. • Nezapomenout na kontrolu fungování vzduchotechniky – odsávání par z kuchyně, odvětrání WC a koupelen, případně funkčnost klimatizace. • Pokud je byt opatřen bezpečnostním systémem, kuchyňskou linkou s elektrospotřebiči, centrálním vysavačem apod., je třeba ověřit funkčnost všech přístrojů a systémů.